Saint Matthew Passion

Ensemble Pygmalion

Music

ENSEMBLE PYGMALION

MUSICAL DIRECTOR Raphaël Pichon
EVANGELIST Julian Prégardien
JESUS Stéphane Degout
With Maïlys de Villoutreys Violaine Le Chenadec | Damien Guillon Lucile Richardot Thomas Hobbs Samuel Boden* Christian Immler

*Samuel Boden is sick. His tunes will be sung by Thomas Hobbs. 

  • PROGRAMME 

    JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)

    Passion selon Saint-Matthieu BWV 244 (1727)

    Première partie

    Motet : Johann Kuhnau - Tristis est anima mea

    1. Chœur « Kommt, ihr Töchter » 2. Récit
    3. Choral « Herzliebster Jesu »
    4. Récit

    5. Chœur « Ja nicht auf das Fest »
    6. Récit
    7. Chœur « Wozu dienet dieser Unrath ? »
    8. Récit
    9. Récitatif (Alto) « Du lieber Heiland »
    10. Air (Alto) « Buss und Reu »
    11. Récit
    12. Air (Soprano) « Blute nur »
    13. Récit
    14. Chœur « Wo willst du »
    15. Récit
    16. Choral « Ich bin’s, ich sollte büssen »
    17. Récit
    18. Récitatif (Soprano) « Wiewohl, mein Herz »
    19. Air (Soprano) « Ich will dir mein Herze schenken » 20. Récit
    21. Choral « Erkenne mich »
    22. Récit
    23. Choral « Ich will hier bei dir stehen »
    24. Récit
    25. Récitatif et Choral « O Schmerz » 

    26. Air (Ténor et Chœur) « Ich will bei meinem Jesu wachen »
    27. Récit
    28. Récitatif (Basse) « Der Heiland fällt »

    29. Air (Basse) « Gerne will ich bequemen Kreuz » 30. Récit
    31. Choral « Was mein Gott will »
    32. Récit

    33. Duo (Soprano-Alto avec Chœur) « So ist mein Jesus nun gefangen »
    34. Récit
    35. Choral « O Mensch, bewein’ dein Sünde gross »

    Intermission

    Deuxième partie

    Motet : Jacob Handl Gallus - Ecce quomodo moritur

    36. Air (Alto avec Chœur) « Ach, nun ist mein Jesus hin ! » 37. Récit
    38. Choral « Mir hat die Welt »
    39. Récit

    40. Récitatif (Ténor) « Mein Jesus schweigt » 41. Air (Ténor) « Geduld, Geduld ! »
    42. Récit
    43. Récit

    44. Choral « Wer hat dich so geschlagen ? » 45. Récit
    46. Récit
    47. Air (Alto) « Erbarme dich, mein Gott » 48. Choral « Bin ich gleich von dir gewichen » 49. Récit

    50. Récit
    51. Air (Basse) « Gebt mir meinen Jesum wieder »
    52. Récit
    53. Choral « Befiehl du deine Wege »
    54. Récit
    55. Choral « Wie wunderbarlich ist doch diese Strafe »
    56. Récit
    57. Récitatif (Soprano) « Er hat uns Allen Wohlgetan »
    58. Air (Soprano) « Aus Liebe will mein Heiland sterben » 59. Récit
    60. Récitatif (Alto) « Erbarm’ es Gott ! »
    61. Air (Alto) « Können Tränen meiner Wangen nichts erlangen »
    62. Récit 

    63. Choral « O Haupt voll Blut und wunden »
    64. Récit
    65. Récitatif (basse) « Ja ! freilich will in und das Fleisch und Blut »
    66. Air (Basse) « Komm, süsses Kreuz »
    67. Récit
    68. Récit
    69. Récitatif (Alto) « Ach Golgatha unsel’ges Golgatha » 70. Air (Alto avec chœur) « Sehet, Jesus hat die Hand » 71. Récit
    72. Choral « Wenn ich einmal soll scheiden »
    73. Récit
    74. Récitatif (Basse) « Am Abend, da es Kühle war »
    75. Air (Basse) « Mach dich, mein Herze »
    76. Récit
    77. Récitatif et Chœur « Nun ist der Herr zur Ruh’gebracht »
    78. Double chœur final « Wir setzen uns mit Tränen nieder » 

  • DISTRIBUTION 

    Chœur et orchestre, Pygmalion 

    Anne-Emmanuelle Davy, Maïlys de Villoutreys, Perrine Devillers, Alice Foccroulle (sauf n°1), Armelle Froeliger sopranos 1

    Anne-Marie Beaudette, Ellen Giacone (sauf n°1), Marie-Frédérique Girod, Nadia Lavoyer (sauf n°1), Violaine le Chenadec, Marie Planinsek sopranos 2 

    Alice Foccroulle, Ellen Giacone, Nadia Lavoyer capella (n°1) 

    Philippe Barth, Damien Guillon, Marie Pouchelon altos 1 

    Myriam Arbouz, Lucile Richardot, Guilhem Terrail altos 2

    Sam Boden, Olivier Coiffet, Davy Cornillot ténors 1

    Guillaume Gutierrez, Thomas Hobbs, Randol Rodriguez ténors 2

    Etienne Bazola, Renaud Bres, Geoffroy Buffière, Jean-Michel Durang basses 1

    Virgile Ancely, Nicolas Boulanger, Geoffroy Heurard, Christian Immler basses 2

    Continuo

    Emilia Gliozzi violoncelle

    Thomas de Pierrefeu contrebasse

    Sébastien Daucé et Arnaud de Pasquale orgue & clavecin

    Thomas Dunford archiluth

    Orchestre 1

    Sophie Gent (aria n°39), Louis Créac’h, Béatrice Linon violons 1

    Gabriel Grosbard, Yoko Kawakubo, Satomi Watanabe violons 2

    Jérôme Van Waerbeke, Marta Paramo altos

    Julien Léonard (solo n°56 & 57) viole de gambe

    Emilia Gliozzi violoncelle

    Thomas de Pierrefeu contrebasse

    Augustin Humeau (aria n°13) basson

    Jasu Moisio hautbois 1 

    Lidewei de Sterck hautbois 2

    Georgia Browne flûte 1

    Anne Thivierge flûte 2

    Sébastien Daucé orgue

    Thomas Dunford archiluth

    Orchestre 2

    Cecilia Bernardini (aria n°42), Sandrine Dupé, Katya Polin (+n°19 Flauto Dolce, Flûte 2) violons 1

    Varoujan Doneyan, Cyrielle Eberhardt, David Wish violons 2

    Josèphe Cottet, Pierre Vallet altos

    Antoine Touche (aria n°35), Gulrim Choi violoncelles

    Elise Christiaens contrebasse

    Evolène Kiener basson

    Shai Kribus (+n°19 Flauto Dolce, Flûte 1) hautbois 1

    Timothée Oudinot hautbois 2

    Jean Bregnac flûte 1

    Morgane Eouzan flûte 2

    Arnaud de Pasquale orgue et clavecin

Upload the booklet Passion selon Saint Matthieu

It has been too long since the most magisterial of German oratorios honoured the stage of the Dijon Opera! Written for the Good Friday of 1727 and performed at the St. Nicholas Church of Leipzig — the only church with two organs at the time — the Saint Matthew Passion tells the story of the last days of Christ, as revealed in the gospel of St. Matthew. This is liturgical music, but reconstructed by Bach with the architecture of a sacred opera, from which the composer leaves out no theatrical means by which to render the universal breadth of the text and touch his audience. Superimposed against the recitation of events by the evangelist — with the main roles of Jesus, Peter, Judas and Pilate distributed to soloists — are 28 arias in the form of commentary and 12 chorales, moments of contemplation and faith for the congregation. The variety and the suffocating beauty of the arias, the wealth of dramatic intelligence, the prodigious synthesis of styles and genres into a higher unity, and the continuous spiritual elevation running throughout the entire work combine to make it a stunning and, literally, edifying experience. Served by the rising stars of the baroque, Raphaël Pichon and his Ensemble Pygmalion, with an exceptional cast — Stéphane Degout and Samuel Boden, to name but two — Bach will again transport and reveal to us the face of perfection.

Add to calendar
Auditorium
  • March 2016
    • Tuesday 22 at 20:00
Ticket price A
from 5.50€ to 57€
Duration
3H10 with intermission

By continuing your navigation, you accept the use of cookies to offer you services tailored to your interests and measure the attendance of our services.